I still shoot on film

Ik ben als zelfstandig fotograaf begonnen in 1985. Eigenlijk al vanaf november 1984, maar ik vond pas een ideale studioruimte in het voorjaar van 1985, waar ik mijn droom een beetje kon waarmaken. Ik heb daar een leuke werkplaats gecreëerd om mijn werk in de reclamefotografie zo efficiënt mogelijk te doen. Ik ben natuurlijk analoog begonnen in de fotografie, er was in die tijd nog niet anders. Mijn gereedschap bestond uit een mooie zwarte Sinar P2 met alle gemakken die ik kon aanschaffen. In de reclamefotografie was destijds genoeg te verdienen en de snelheid en precisie waarmee ik in 4×5″ uit de voeten kon was geweldig.
Maar al snel kwam het besef dat er veel in het maken van beeld ging veranderen. Alles zou digitaal gaan worden. En ik wilde zeker niet gaan achterlopen en de laatste zijn.

“I still shoot on film”

De studio is al in 1993 compleet digitaal gegaan. En toch bleef de hang naar het analoge altijd bestaan. Ook de camera’s waren in die overstap van analoog naar digitaal allemaal opgeruimd, verkocht of weggedaan. Afgeschreven was het idee. Maar toch… bleef de hang naar analoog altijd bestaan. Dat hele analoge is nu weer terug, ‘vintage’ heet dat tegenwoordig, de kennis is bijna geheel verloren gegaan. Maar niet bij mij natuurlijk. En die ene Hasselblad daar ben ik mee blijven fotograferen. Er waren natuurlijk wel eens periodes dan kwam de camera een jaar niet meer uit de kast.

Ik ben eens nagegaan wanneer deze camera het levenslicht zag. Het objectief komt, na enig zoeken, uit 1973 en de body & cassette beide uit 1974. Helemaal nieuw kon ik ‘m destijds niet kopen. Ik had er toen (nog) geen geld voor. Maar een ‘altijd werkend, betrouwbare Hasselblad moest er wel komen. Dus deze set aangeschaft, bij een firma die nu in andere handen is overgegaan. En ook die firma bestaat inmiddels niet meer. De hele fotowereld is veranderd, maar deze camera functioneert nog steeds… en inspireert om zorgvuldig en nauwgezet beelden vast te leggen.

Aandachtig fotograferen was (en is) het motto. Maximaal 12 opnamen op een rol, 12 momenten slechts om de essentie van je verhaal in beeld vast te leggen. Goed nadenken over de essentie, zorgvuldig de compositie bepalen en dan afdrukken. Dat is de reden waarom ik zeg: “I still shoot on film”

Analoog, Fotografie